diumenge, 18 de març del 2018

PREPARANT ELS TALLERS A LA FUNDACIÓ MERCÈ PLA

L'alumnat de 4t d'ESO que fan el servei comunitari a la Fundació Mercè Pla segueixen una programació de quatre sessions: a la 1a coneixen les instal·lacions i els usuaris, la segona i la tercera participen als tallers que fan per les tardes a la llar i centre ocupacional d'Alcanar, coordinats per la monitora Carol Navarro. La quarta sessió l'han de dirigits ells, aquesta serà l'activitat d'avaluació del 3r trimestre.
Primer hem fet a l'aula una activitat de sensibilització, respecte a les particularitats dels usuaris de la Fundació, llavors hem tingut en compte la informació que hem anat recollint en les sessions prèvies al taller... Quins són els gustos i inquietuds dels nois i noies usuaris de la Fundació Mercè Pla, a partir d'aquí l'alumnat, distribuït en grups ha omplit la fitxa de planificació del taller. 
Avui hem anat a coordinar-nos amb Maria Fibla, educadora social, i Carol Navarro, la monitora de la Fundació. Hem revisat les propostes de l'alumnat per veure si són viables, si han calculat bé el temps de les diferents parts en què està dividit el taller, controlar el material que necessitaran,...

Zona d'activitats on els nois i noies fan el servei comunitari a la FMP
Ja fa 11 anys que estan a Alcanar !





PROJECTE E-TWINNING

Hem començat una nova aventura amb molta il·lusió, un projecte e-Twinning per a donar a conèixer l'aprenentatge servei com una metodologia exitosa per a adquirir competències com l'autonomia personal i l'aprendre a aprendre, però també en la transversalitat de l'educació en valors.
Obrim un altre blog paral·lalel a aquest, doncs el projecte utiliza com a llengües el francès i l'espanyol (castellà).

De moment tenim tres socis d'Itàlia, un d'un Lycé francès i l'altre de Grècia, però estem esperant noves incorporacions. És tot un repte, l'objectiu que ens proposem és fer un intercanvi escolar per a conèixer com s'aplica aquesta metodologia d'aprenentatge a altres països d'Europa i, d'altra banda, anar fent xarxa per a compartir experiències i generar nous espais per a la reflexió i el treball, tant dels professors implicats, com dels estudiants.
Us deixem l'enllaç al TWINSPACE públic i al PADLET.

Aquí teniu el vídeo que hem fet per a explicar què és l'ApS:

LES TARDES A LA BIBLIOTECA TRINITARI FABREGAT

Totes les tardes a la biblioteca acudeixen els nois i noies de 4t d'ESO i comparteixen una estona del seu temps ajudant als nens i nenes a les tasques escolars, o a passar una bona estona llegint contes, pintant, fent jocs de paraules, etc.









VIDEOS DE LES XERRADES

i aquí us deixem uns vídeos de les xerrades divulgatives que vàrem fer a l'escola Joan Baptiste Serra. Com podreu observar, els xiquets i xiquetes estaven molts atents i encuriosits, van escoltar amb respecte i en acabar ens van aplaudir...











AVALUACIÓ DE LES XERRADES DIVULGATIVES

Si realitzem una enquesta de satisfacció de les xerrades, en base als resultats de l'avaluació que ens van fer els xiquets i xiquetes de l'escola Joan Baptista Serra i l'escola Marjal de Les Cases, hem de concloure que són altament satisfactoris, el 99% manifesten que ho han entès i els ha agradat la manera en què ho han explicat els alumnes de 4t d'ESO.
Us deixem algunes mostres dels dibuixos que van pintar per a avaluar-nos:



(en procés: falta escanejar i pujar els documents)


XERRADES DIVULGATIVES

Aquí us deixem el guió que vam utilitzar per a fer les xerrades divulgatives a l'escola Marjal de Les Cases, a l'escola Joan Baptiste Serra d'Alcanar i als tres primers cursos d'ESO de l'institut Sòl-de-riu, si ho llegiu amb atenció us quedará clar què és i què no és l'Aprenentatge servei o Servei comunitari, encara que tothom digue "Voluntariat"...

GUIO EXPOSICIÓ ORAL  

ALUMNE 1:
Hola, bon dia a tots i totes, nosaltres som Judit, Joana, Alejandra i Marc (els noms dels alumnes van canviant, perquè han participat gairebé tots!!), som alumnes de 4t d’ESO de l’institut Sòl-de-Riu.

ALUMNE 2:
Avui hem vingut aquí a l’escola per a explicar-vos què és el SERVEI COMUNITARI,  que també és pot dir APRENENTATGE SERVEI.

ALUMNE 3:
Sabeu per què?
Doncs perquè fem un servei, un treball a la comunitat.

ALUMNE 4:
Quina comunitat?
La comunitat que formen tots els que vivim a Alcanar, però en especial nosaltres ajudem als que ho necessiten, per això es diu SERVEI.

ALUMNE 1:
El primer que es fa és fer un estudi per a detectar necessitats en el nostre entorn. Així es va fer i ens vam adonar que hi havia diferents entitats amb les quals podien col·laborar per a millorar el nostre poble.

ALUMNE 2:
Com es fa aquest servei? En què consisteix?
Els i les alumnes de 4t d’ESO de l’institut anem a diferents llocs

ALUMNE 3:
Quines són les entitats amb les que col·laborem?
1.- Biblioteca Trinitari Fabregat i també, encara que potser no tant, la biblioteca de Les Cases.
2.- Residència de Gent Gran L’Onada Alcanar
3.- Fundació Mercè Pla
4.-  Lo Rober Solidari
I ara us explicarem què fem i quan.

ALUMNE 4:
1.- Biblioteca Trinitari Fabregat
Ajudem als xiquets que tenen deures
Fem jocs, llegim contes...
Fem manualitats, pintem dibuixos...
Celebrem les festes i tradicions d’Alcanar.

ALUMNE 1:
2.- Residència de Gent Gran L’Onada Alcanar
El primer dia ens ensenyen les instal·lacions
Participem en els tallers i activitats que tenen programades
Acompanyem als iaios i iaies per les tarde compartint una estona del nostre temps.

ALUMNE 2:
3.- Fundació Mercè Pla atén a persones a diversitat funcional (què vol dir això?, persones amb alguna discapacitat física o psìquica)
El primer dia ens ensenyem les instal·lacions
Fem un joc per a presentar-nos i col·laborem amb els monitors participant en les activitats, tallers, jocs, etc.
Els usuaris estan separats en grups, uns més actius i uns altres més tranquils.

ALUMNE 4:
4.-  Lo Rober Solidari
Encara no hem pogut començar el servei, però el que feien altres anys era agafar roba en desús i acondiconar-la, rentar, planxar etc per a poder reaprofitar-la i ajudar a famílies necessitades.

ALUMNE 1:
Segur que vatros ja sabeu quan anem a la Biblioteca, alguna tarde ens heu trobat, ara us expliquem:
Anem per les tardes un hora, depén del lloc us dies o us altres, normalment de 17:30 a 18:30,menys a la Fundació Mercè Pla que anem de 16:30 a 17:30.

ALUMNE 2:
Molta gent diuen VOLUNTARIAT, però l’ApS no és ben bé això, és OBLIGATORI, està dins del currículum oficial de l’ESO i hem de fer un total de 12 hores durant tot el curs.

Ara, si en fem més de 12, llavors SÍ QUE ÉS VOLUNTARIAT.

Què ens aporta, què aprenem, com ens sentim quan fem el servei comunitari?

ALUMNE 3:
Aprenem a ser més respectuosos amb les persones que tenen algun tipus de discapacitat.
Ens sentim orgullosos d’ajudar a les persones.

El nostre projecte de servei comunitari té un nom: 

APRENEM JUNTS, fixeu-vos que vol dir això...

ALUMNE 4:
Aprenem els uns dels altres.  Nosaltres aprenem valors com per exemple:
EMPATIA

ALUMNE 1:
Sabeu què vol dir?
Empatia vol dir posar-se al lloc de l’altre.
Mireu, no sempre sereu petits, un dia també sereu grans (vellets i velletes!!!!) com els vostres iaios i necessitareu que algú us ajude i us pare compte.
Costa molt poc fer somriure als iaios i iaies de L’Onada. Ens demostrem molt de carinyo quan anem.

ALUMNE 2:
SOLIDARITAT
Ser solidari vol dir compartir, nosaltres tenim molt per a compartir, la nostra joventut alegria i temps per a fer la vida dels altres una mica millor, com per exemple quan us ajudem a fer el deures a la biblioteca o juguem a cartes amb els nois i noies de la Fundació Mercè Pla.

ALUMNE 3:
A final de curs el Departament d’Ensenyament de la Generalitat ens dóna un DIPLOMA acreditatiu del total d’hores que hem fet de servei a la comunitat.
 Tot això ho celebrem amb una gran festa al Verger de la Mestra Gual.
Us invitem a tots.

ALUMNE 4:
I ara us ensenyarem un vídeo on podreu veure tot el que us hem explicat.
Si teniu ganes de saber més podeu entrar a la web de l’institut i mirar el nostre bloc APRENEM JUNTS.

ALUMNE 1:
Ara ja sabeu què és el servei comunitari, ho trobareu quan arribesseu a l’institut d’aquí uns anys.
Teniu alguna pregunta??
                           
ALUMNE 2:
Us deixem aquests fulls amb tres cares. Pinteu la que represente com us sentiu després d’escoltar-nos.

TOTS:
Moltes gràcies per la vostra atenció.


TORNEM A L'ESCOLA!

Un cop fet el treball a l'aula de creació de la infografia, elaboració del guió de l'exposició oral i progamació de les xerrades, va arribar el moment d'anar per les classes dels companys de l'institut del tres primers cursos de l'ESO... Això els va donar una mica de vergonya... Ara, per anar a l'escola tots volien anar...
Va ser tornar als records de quan eren petits, ja fa 4 anys que la van deixar i a tots i totes els va fer molta il·lusió tornar-hi. Cal dir que la rebuda va ser fantàstica. Els xiquets i xiquetes de 4t, 5è i 6è de l'escola Joan Baptiste Serra van estar atents a les explicacions, ens van fer preguntes i alguns van comentar que els coneixien de veure'ls a la biblioteca fent el servei comunitari. També els alumnes de l'escola Marjal de Les Cases d'Alcanar van mostrar molt d'interès.
Una bona experiència per a tothom que repetirem el curs vinent!
Aquí teniu unes quantes imatges:








DIFUSIÓ DEL SERVEI COMUNITARI

Durant el segon trimestre del curs les activitats que han estat duent a terme els i les alumnes de 4t d'ESO vinculades als continguts curriculars i al projecte d'aprenentatge servei han estat per a fer-ne difusió del projecte a la comunitat educativa d'Alcanar.

Igual que a l'inici de curs l'alumnat de 1r de Batxillerat explica als companys i companyes quines varen ser les seues experiències amb el servei comunitari, hem cregut interessant que, després de les primeres sessions, havent adquirit ja una mica d'experiència i coneixements sobre què és el servei comunitari (més conegut per "voluntariat", tot i no ser-ho inicialment!), doncs hem anat a explicar-ho als xiquets i xiquetes de l'escola Joan Baptista Serra d'Alcanar i a l'escola Marjal de Les Cases d'Alcanar. També hem anat a tots els grups de 1r, 2n i 3r d'ESO del nostre centre, per a que es vagin familiaritzant amb les activitats del servei comunitari que faran en arribar a 4t d'ESO.

Per a tot això vam treballar de forma col·laborativa amb un document compartit amb google docs, ens vam organitzar per planificar horaris i xerrades. Vam fer aquesta infografia per a explicar de forma gràfica els aspectes més rellevants del nostre projecte d'ApS:


XIè PREMI FEDERICO MAYOR ZARAGOZA

El passat dijous 14 de març de 2018 va tenir lloc l'acte de lliurament de la 11è edició del premi FEDERICO MAYOR ZARAGOZAexdirector general de la UNESCO i President de la Fundación Cultura de Paz.


En aquesta nova edició el Premi mayor Zaragoza proposava  un concurs de creació de clipmetratges, per a joves compromesos. La temàtica ha estat la Celebració dels 70 anys de la Declaració Universal dels Drets Humans (2018).
Encara que només hem rebut el Diploma de reconeixement a la participació, estem molt satisfets perquè dues alumnes del nostre centre, l'Institut Sòl-de-Riu, han estat guardonades pel curtmetratge “Woman are equal”.
Us deixem aquí el videoclip que vàrem presentar nosaltres. La idea era mostrar la relació del servei a la comunitat que ofereix l'alumnat del projecte Aprenem Junts amb els drets humans, tenint en compte que aquest any 2018 celebrarem el 70è aniversari de la Declaració Universal de Drets Humans. Esperem que us agrade!